Friday, July 7, 2017

ההבדל בין זרעי צ'יה שחורים ולבנים

זרעי צ'יה לבנים

הצ'יה הצנוע קיבל הרבה תשומת לב במהלך השנים האחרונות. בספר "נולד לרוץ", הסופר כריסטופר מקדוגל מספר במבוא שלו על זרע מדהים של האינדיאנים מטראמורה בזמן שביקרו בקניונים המבודדים של מקסיקו במסע של מי שיהפוך לרץ הטוב ביותר. מקדוגל קיבל דייסה של צ'יה, מיץ לימון ומים והוא מצא את עצמו מקבל אנרגיה לאורך זמן המספיקה לו להשלים את ריצות הסיבולת המפרכות. האינדיאנים מטראמורה בדרך כלל צרכו את הסוג השחור של המרווה ההיספאני (השם המדעי לצ'יה).

כצרכנים, יש לנו יותר בחירות זמינות מאשר הצאצאים של האצטקים והמאיה כמו הצ'יה הלבן האוסטרלי. עם זאת, מה עושה את ההבדל בצבע בקרב הזרעים?

זרע הצ'יה הוא מקור תזונאי מאוד צפוף ונאמן של מאקרו-נוטריינטים. יש לו ריכוז גבוה של חלבון, שומן וסיבי פחמימות. ביחד עם ריכוז צפוף של חומצות שומן של אומגה 3 ואומגה 6 מחוץ לדג. זרחן, סידן ומנגן גם נמצאים בריכוז גבוה מאוד. הערכים התזונתיים של הצ'יה הובילו אותו לתיוג כ"מזון על".

כל התזונה הזאת ממוצר שהתגלה לראשונה על ידי תרבויות עתיקות.



זרעי צ'יה שחורים


זו הצורה של זרעי הצ'יה שגודלו על ידי האינדיאנים מטראמורה, בעוד הצבע השולט הנראה בצ'יה המקסיקני הוא שחור, זה חיוני לשים לב שאונקיה של צ'יה שחור מכיל הרבה יותר צבעים משחור.

לבן, חום, בז' ושחור גם מופיעים. למעשה, צ'יה שחור יכול להפוך ללבן על ידי סינון הצבעים האחרים.



זרעי צ'יה לבנים


אוסטרליה היא היצרנית העיקרית של זרעי צ'יה לבנים  . הזרעים הלבנים דומים לחלוטין לזרעים השחורים עם הבדל אחד משמעותי. זה על ידי בחירה ספציפית של זרעי הצ'יה הלבנים מתוך זרעי הצ'יה השחורים. הזרעים הגדלים מן הזנים הלבנים נוטים להפיק צבע לבן באופן יותר עקבי, דבר המוביל להפקת מוצרים יותר מושכים מבחינה חזותית. למעשה, מרבית קמח הצ'יה המיותר באוסטריה הוא תוצאה של זרעי צ'יה אוסטרלים לבנים.



מסקנה



זרעי צ'יה שחורים ולבנים הם בדיוק אותו הדבר מכל בחינה. אין אף הוכחה משמעותית לכך שיש הבדל תזונאי בין שני הזנים. ההבדל היחיד בצבע הוא תוצאה של בחירה ספציפית של זרעים לבנים יותר לטיפוח. זרעי צ'יה נמצאים באותם תנאים בדיוק במקסיקו ודרום אמריקה ובאוסטרליה עם שינויים קטנים בערכים התזונתיים העולים מהקרקע המקומית.




from י.ג.נ. טבעי בע"מ - תוספי תזונה ומוצרי בריאות https://www.ygn.co.il/%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%94%D7%94%D7%91%D7%93%D7%9C-%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%96%D7%A8%D7%A2%D7%99-%D7%A6%D7%99%D7%94-%D7%A9%D7%97%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%9C%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D
via IFTTT

No comments:

Post a Comment